Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v červnu kvůli dopadům koronavirové krize meziročně snížil o 22,3 procenta na 949.722 vozů. Je to ale zlepšení oproti květnu, kdy meziroční propad činil 52,3 procenta, podle zpravodajství České televize to oznámilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). V České republice pokles činil 5,2 procenta, což je třetí nejlepší výsledek ze všech zemí EU.
Za celé první pololetí se v zemích EU prodalo 4,28 milionu aut, což je o 38,1 procenta méně než ve srovnatelném období loňského roku.
Pokles v červnu vykázaly trhy ve všech zemích Unie s výjimkou Francie, kde se prodalo o 1,2 procenta aut více. Odlišný vývoj ve Francii souvisí podle ACEA se zaváděním vládních pobídek na podporu prodeje nízkoemisních vozidel.
Ostatní velké evropské trhy vykázaly všechny dvouciferný pokles. Například ve Španělsku se prodalo o 36,7 procenta méně vozů, v Německu o 32,3 a v Itálii o 23,1 procenta méně aut.
Jak Česká televize dále uvedla, podle automobilového experta společnosti Ernst & Young Petra Knapa byl červnový výsledek mírně lepší, než se očekávalo. „Pozitivní je Francie, kde zřejmě zafungoval efekt odložené poptávky. Skoro třetinový propad v Německu je naopak varovný, ale myslím, že loni to byl silný měsíc, a proto srovnání vypadá hůře. Škodu opět předběhly francouzské značky, ale tržní podíl blížící se šesti procentům v EU je velký úspěch,“ řekl Petr Knap.
Výhled na celý letošní rok je, podle Petra Knapa, stále nejistý, pokles může být v rozmezí 15 až 25 procent. Zároveň k tomu dodal, že se rozhodne v měsících září a říjnu, a to podle vývoje nákazy, státních intervencí, plynulosti výroby a hlavně celkového optimismu firem a domácností.
Český Svaz dovozců automobilů již dříve uvedl, že v České republice se prodej nových osobních aut v červnu meziročně snížil o 2,64 procenta na 25.932 aut. V prvním pololetí pak téměř stagnoval na 143.784 vozů.
Automobilce Škoda Auto, která je součástí skupiny Volkswagen, v červnu prodej v zemích EU meziročně klesl o 12,4 procenta na 51 414 vozů. Za první pololetí se snížil o 28,8 procenta na 243.020 vozidel. Podíl této značky na unijním trhu se nicméně v červnu meziročně zvýšil na 5,4 ze 4,8 procenta a za pololetí stoupl na 5,7 ze 4,9 procenta před rokem.