Výrobci a obchodní řetězce ve čtvrtek, během tiskové konference Potravinářské komory ČR, představili, jak pracují na úpravách složení svých výrobků. Soustředí se především na to, jak snížit v potravinách obsah některých negativně vnímaných živin, jako jsou cukry, soli a tuky, snížit jejich energetickou hodnotu či jinak vylepšit nutriční složení. Tyto aktivity jsou reakcí na rostoucí zájem o zdravější potraviny, ale i na kritiku stravovacích návyků české populace navyklé na přemíru soli a cukru.
Ačkoliv by výrobci často na provedení takzvané reformulace potravin, to je jejich vylepšení, spotřebitele rádi viditelně upozornili, platná evropská legislativa umožňuje zvýraznit takovou informaci na obalu až tehdy, pokud dojde k výraznému snížení obsahu dané živiny, nejčastěji o 30 %, v případě soli o 25 %. V těchto případech jde však již o razantní změnu, která se projeví na samotné chuti produktu. Aby tedy výrobci své zákazníky, kvůli provedené reformulaci potravin, neztratili, provádějí většinou tyto žádoucí změny postupně a pozvolně.
„I v uplynulém roce uvedli potravináři na náš trh řadu produktů s reformulovaným složením,“ říká k tomu prezidentka Potravinářské komory ČR Dana Večeřová. „Na vývoji svého portfolia přitom pracují velcí i malí, lokální i nadnárodní producenti, což je pozitivní fakt i vzhledem k rostoucímu zájmu veřejnosti o zdravější stravovaní,“ upřesňuje Dana Večeřová. Podle Potravinářské komory je cílem poukázat právě na ty nejlepší příklady reformulovaných produktů z praxe. Proto také každoročně vybrané produkty oceňuje odborná porota v rámci soutěže „Reformulace roku“, kterou pořádá Potravinářská komora ČR. Během tiskové konference představitelé Potravinářské komory ČR oznámili, že vítězem letošního ročníku se stal sýr „Lipánek tvarohový 130 g“ od společnosti Madeta, který má snížený obsah cukru, vyšší množství tvarohu a zároveň nižší energetickou hodnotu. Oceněny byly i další produkty. Mimochodem, právě u těchto oceněných produktů došlo především k významnému snížení použitého množství cukru.
Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza uvedl, že k reformulacím svých značek přistupují nejenom výrobci, ale své privátní značky obdobným směrem modernizují i obchodní řetězce. „Všechny obchodní řetězce mají své závazky a cíle na úpravu vlastních značek, u kterých mají možnost konkrétním zadáním přímo ovlivnit jejich složení,“ konstatoval Tomáš Prouza. Podle něho jde u každého obchodníka řádově o stovky výrobků, jejichž složení se mění v souladu s nejnovějšími trendy ve výživě. Kromě cukru a soli se obchodníci zabývají i dalšími látkami jako jsou barviva, konzervační látky, či umělá aromata, na která spotřebitelé čím dál více negativně reagují. „Jsem rád, že si v tomto postupu s výrobci rozumíme a na modernizaci potravin pro české zákazníky úspěšně spolupracujeme,“ dodal Tomáš Prouza. Poptávka po reformulovaných produktech podle něho stále stoupá. Lidé mnohem více než kdykoliv v minulosti sledují obsah živin uvedených na produktech. Právě uvědomělý přístup informované veřejnosti je, podle něj, klíčem ke zdravému stravování.
Během tiskové konference zaznělo, že reformulační snahy výrobců potravin prezentuje „Platforma pro reformulace“, která vznikla před několika lety při České technologické platformě. Jejím cílem je propojit potravináře s akademickou sférou, podpořit přenos výsledků potravinářského výzkumu a vývoje do praxe a zavádění inovací. I díky těmto aktivitám došlo v uplynulých letech napříč sektorem například k prakticky úplnému odstranění transmastných kyselin z potravin, což jsou tuky, které vznikají průmyslovým ztužováním. Snižuje se také obsah nasycených mastných kyselin, jejichž nadměrná konzumace má vliv na hladinu cholesterolu a zvyšuje riziko onemocnění srdce a cév. Naopak se v potravinách často zvyšuje obsah bílkovin, které jsou klíčové pro řadu procesů v těle, především pro růst a tvorbu svalové hmoty, či jsou obohacovány o některé složky, například chia semínka, lněná semínka, luštěniny, ale i ovoce a zeleninu.