• Zveřejněno: 09.12.2020
  • Autor: Miroslav Svoboda

Část dálnice D4 vznikne formou PPP (public-private partnership), tedy partnerství veřejného a soukromého sektoru. Postavit a následně provozovat by ji mělo konsorcium DIVia, které tvoří francouzské firmy Vinci a Meridiam. Stavebně a projekčně bude za projektem stát česká společnost Eurovia. Podle zpravodajství České televize o tom informovalo ministerstvo dopravy. Úseky této části dálnice bude přitom vlastnit stát, který je za 25 let převezme.

Konsorcium uspělo v soutěži s nabídkou 16,55 miliardy korun. Postaví 32 kilometrů dálnice, které bude s dalšími 16 kilometry následných 25 let provozovat. Výsledek souotěže není ještě definitivní, neúspěšní uchazeči mohou podat námitky. Uvedl to v úterý mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. V České republice jde o první PPP projekt, kdy dálnici postaví a následně bude provozovat soukromá firma.

Druhou finální nabídku za 18,28 miliardy korun podalo konsorcium Via 4 - jižní spojení, tvořené čtyřmi společnostmi z Rakouska, Austrálie, Francie a Španělska.

 Vítězné konsorcium DIVia má postavit 32 nových kilometrů dálnice mezi Příbramí a Pískem, které následně bude 25 let provozovat a udržovat spolu s dalšími už postavenými navazujícími 16 kilometry. Zároveň bude zodpovědné za rekonstrukci a dovybavení stávajících úseků o nové technologie.

Stát bude moci při snížení kvality dálnice nebo omezení jízdních pruhů provozovatele pokutovat srážkami z měsíčních splátek. Úseky přitom bude vlastnit stát, který je po 25 letech zcela převezme.

Česká televize dále uvedla, že lhůta pro podání námitek vyprší před Vánocemi. Pokud ministerstvo soutěž zdárně dokončí, smlouvu bude následně schvalovat vláda a sněmovna. Stavba by mohla začít v březnu příštího roku.

S Francouzi v tendru spolupracovala společnost PwC, podle které jde o velký průlom při výstavbě tuzemské infrastruktury. „Vůbec poprvé se takto významný projekt svěří celý soukromé firmě s tím, že právě ona jako koncesionář nese velkou část rizik a stát ji za výstavbu platí až v době, kdy už lze dálnici využívat,“ připomněl Jan Brázda z PwC.

PPP předpokládá financování staveb ze strany soukromých investorů, kteří zároveň budou silnici po její dostavbě po určitou dobu provozovat. Stát by poté měl stavbu postupně splácet a po dohodnuté době i zcela převzít. V partnerství veřejného a soukromého sektoru stát spatřuje významnou příležitost pro obě strany.

Zatímco stát získá nový zdroj financí, soukromý investor může počítat s finančním ziskem nejen ze státních splátek za stavbu, ale i z jejího dočasného provozu. V minulosti však všechny pokusy o dálniční stavby formou PPP z různých důvodů neuspěly.

Registrací uživatel získá přístup k exkluzivním informacím.
Registrace   |   Přihlášení