Pandemie Covid-19 dolehla na tuzemské firmy. Přibližně čtvrtina z nich už přistoupila k propouštění a pětina osekala zaměstnancům mzdy, vyplývá z průzkumu personálně poradenské společnosti Randstad. Nejvíc se propouštělo v automobilovém průmyslu. Z hotelnictví a restaurací se lidé přesouvají do logistiky. Uvedl to ve svém zpravodajství dnes server iDNES.cz.
Z výsledků průzkumu vyplývá, že české firmy kvůli úspoře nákladů propouštějí (26,7 procenta z nich), nařizují svým zaměstnancům dovolenou (22,5 procenta), snižují bonusy a variabilní složky mezd (19,2 procenta) či osekávají základní mzdu (10,6 procenta). Průzkum firma realizovala mezi prvním a 15. květnem mezi 650 respondenty.
„Přijatá opatření se výrazně lišila podle jednotlivých sektorů. Firmy z IT nebo podnikových služeb fungovaly hladce i v době pandemie, subjekty z jiných oborů musely zcela zastavit svůj provoz a návrat k původnímu stavu se ani nyní nezdá pravděpodobný,“ říká ředitel společnosti Randstad Jacek Kowalak.
Na pracovním trhu proto dochází ke značným změnám. Více než polovinu lidí, kteří nyní nastupují do zaměstnání v oblasti logistiky, tvoří podle Jaceka Kowalaka bývalí pracovníci hotelů, restaurací či maloobchodních provozoven.
K další vlně propouštění může podle něj dojít v souvislosti s ukončením vládních opatření, kterými chce stát podpořit ekonomiku. „Z dat je vidět, že naprostá většina výrobních firem se zatím snažila zaměstnance udržet a volila cestu překážek na straně zaměstnavatele a využití kurzarbeitu. Dá se tedy očekávat, že opatření v mnoha firmách budou trvat i nadále. Je ovšem otázka, co se stane po ukončení vládních podpor,” uvádí Jacek Kowalak.
Podle průzkumu zatím propouštěly hlavně firmy navázané na automobilový průmysl. Zároveň v tomto sektoru také největší podíl firem přistoupil k nařízeným dovoleným. Bonusy a pohyblivé části mezd snižovaly nejčastěji výrobní firmy. Navíc, kromě samotných mezd došlo v mnoha případech i k redukci nefinančních benefitů. Necelých 16 procent firem například zrušilo svým lidem stravenky či dotované jídlo, pět procent penzijní či životní pojištění, konstatuje Jacek Kowalak.
Krize naopak “přála” nakupování na internetu. Firmy z oblasti elektronické komerce nejen že nemusely ve valné většině zavádět omezení, pandemie jim často přinesla nové obchodní příležitosti. Také IT a podnikové služby byly zasaženy pouze minimálně.