Z českých, moravských a slezských polí co nejrychleji na stůl zákazníků. Tuzemská zelenina by měla urazit co nejkratší vzdálenost, aby se k lidem dostala čerstvá. Zatím se to daří především u chřestu, který v sezóně nabízejí i velké obchodní řetězce, a dostane se tak k velkému množství spotřebitelů. Nejlepší prodejce českého chřestu, podle tiskové zprávy ministerstva zemědělství (MZe), ve středu v Národním zemědělském muzeu ocenil ministr zemědělství Miroslav Toman.
„Dlouhodobě podporujeme pěstování ovoce a zeleniny. Stejně důležitá jako podpora pěstování je ale i podpora prodeje, protože pokud naši zemědělci nebudou mít možnost, jak dostat své produkty k zákazníkům, je veškerá jejich snaha zbytečná. Dnes jsme ocenili největší prodejce tuzemského chřestu, byl bych ale rád, kdyby nezůstalo jen u této jedné komodity, ale aby obchodníci nabízeli v co nejvyšší míře zákazníkům i další produkci našich zemědělců,“ řekl ministr zemědělství Miroslav Toman.
Upřednostnění lokální sezónní zeleniny, ale také ovoce, má, podle ministra, mnoho výhod pro zákazníky, ale také obchodníky. Produkty z českých polí se k zákazníkům dostanou rychleji, a jsou tedy čerstvější, zachovají si tak více prospěšných látek. Mohou se také sklízet v ideálním stupni zralosti, protože do prodeje jde toto zboží okamžitě.
Pozitivní dopady má nákup lokálních produktů i na další oblasti. Více polí se zeleninou či více ovocných sadů znamená také větší biodiverzitu krajiny a rozvoj českého venkova, prohlásil ministr Miroslav Toman.
„Za pouhé tři roky narostl podíl prodeje českého chřestu z pultů obchodních řetězců z 60 na 90 procent prodaného objemu. Jde přitom o naši ikonickou zeleninu, která se na dlouhá desetiletí z českých polí vytratila. Její návrat je jedním z rostoucí řady příkladů fungující spolupráce zemědělců a obchodních řetězců. Jsem rád, že se našel odvážlivec, který se rozhodl vrátit chřest na česká pole – a že obchody naučily lidi chřest nakupovat i přesto, že na něj nebyli zvyklí. Příběh českého chřestu je inspirativním příkladem spolupráce, která zvyšuje dostupnost českých potravin na pultech. Pevně věřím, že podobných příkladů bude rychle přibývat, protože zákazníci mají o kvalitní české potraviny velký zájem,“ uvedl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza.
Ministerstvo zemědělství oslovilo se žádostí o zaslání údajů o prodeji českého chřestu 13 největších obchodních řetězců v České republice. Zaslané údaje ověřilo s tuzemskými dodavateli chřestu. Ocenění pro nejlepší prodejce ve středu z rukou ministra zemědělství přebrali zástupci společností Kaufland, Lidl a Billa. Ministerstvo zemědělství plánuje v budoucnu ocenit prodejce i v dalších kategoriích ovoce a zeleniny.
Největším pěstitelem chřestu v ČR je společnost Český chřest. V letošním roce byla jejich produkce 240 tun, z toho 225 tun prodala zákazníkům prostřednictvím obchodních řetězců.