„Politici si mají znovu uvědomit, co znamená ohrožení konkurenceschopnosti a existence zemědělců a středních dopravních podniků,“ vysvětlovali pro německou sekci listu The Epoch Times protestující němečtí zemědělci a členové logistického a dopravního svazu BGL. Podle listu pondělní protest zemědělců v centru Berlína podpořili také speditéři, řemeslníci, malé a střední podniky a mnozí občané. Již v dopoledních hodinách se v Berlíně sešlo „více než 5000 vozidel“, tj. traktorů a nákladních aut, sdělila v pondělí mluvčí německé policie.
Předseda parlamentní frakce SPD Rolf Mützenich, předsedkyně parlamentní frakce Zelených Britta Hasselmannová a předseda parlamentní frakce liberálů Christian Dürr mají v úmyslu se sejít v Bundestagu k dialogu se šéfy zemědělských svazů.
Zemědělci vydali petici s názvem „Žádáme zachování slevy na zemědělskou naftu podle § 57 ,Daňové úlevy pro zemědělské a lesnické podniky‘ a osvobození od daně z motorových vozidel pro zemědělce a lesníky“. Tato petice do pondělí již přesáhla 1,1 milionu podpisů.
List The Epoch Times dále přiblížil celkový vývoj situace. Konstatoval, že v některých obchodech se objevily prázdné regály, a některé spolkové země zrušily nedělní zákazy jízdy pro nákladní automobily.
Načež list dodal, že narušení dopravy v důsledku protestů zemědělců a dopravců se oproti začátku akce, tj. v pondělí 8. ledna, snížilo. Po celém Německu se koná méně akcí a často jen v menším měřítku. Po třídenní stávce Německého logistického a dopravního svazu byla, podle plánu, obnovena také železniční doprava. Na některých místech však hrozí další protestní akce zaměstnanců maloobchodu v rámci aktuálního kola kolektivního vyjednávání.
Poté, co byly v některých supermarketech nalezeny prázdné regály, u nemalé části zákazníků vzrostly obavy z možných problémů se zásobováním, zejména pokud by protesty trvaly déle.
Odborníci však neočekávají, že by v důsledku protestů došlo v krátkodobém horizontu k omezení dodávek do obchodů. Před prvním velkým celostátním dnem protestů zemědělců a dopravců odborníci předpokládali, že zásobování spotřebitelů nebude takřka vůbec ovlivněno. Maloobchodní sklady prý budou minimálně do konce měsíce zásobeny masem, zeleninou a ovocem. Kromě toho by, v případě delšího protestu, byly nejdříve postiženy týdenní a farmářské trhy a velkoobchody.
Jak uvedl list Berliner Zeitung, některé regály v hlavním městě byly prázdné již na začátku týdne. Ne vždy to bylo způsobeno zrušením dodávek. Prodavač v supermarketu v Charlottenburgu hlásil hromadné nákupy jednotlivých zákazníků: „Mnozí se bojí, že nic nedostanou. Je to trochu jako v období koronaviru,“ dodal.
List k tomu dále uvedl, že na rozdíl od počáteční fáze koronavirové pandemie, však není nejžádanější toaletní papír, ale čerstvé potraviny a konzervy.
Jens Pawlowski, předseda Německého logistického a dopravního svazu, také hovoří o „napjaté“ situaci v zásobování. Zásobovací řetězce jsou již nyní přetížené kvůli akutnímu nedostatku řidičů kamionů. Nyní se navíc objevují protesty proti rozšiřování mýtného pro nákladní automobily a proti dvojímu zatížení cenami CO₂. Jens Pawlowski neočekává v příštích týdnech žádné zásadní změny.
List konstatuje, že za protesty zemědělců a dopravců stojí jasná většina obyvatel. Nicméně dodává, zda a jak by se nálada změnila, kdyby regály zůstávaly prázdné častěji, není, podle listu, jisté.