Důvěra v českou ekonomiku po prosincovém růstu v lednu opět klesla. Souhrnný indikátor se snížil proti poslednímu měsíci loňského roku o 1,3 bodu na 87,3 bodů. Pokles se projevil jak u podnikatelů, tak spotřebitelů. Podle zpravodajství České televize to zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
Podle ČSÚ začátek roku se nesl ve znamení poklesu důvěry ve všech sledovaných odvětvích ekonomiky. Podnikatelé napříč odvětvími negativně hodnotí svoji ekonomickou situaci nebo stávající poptávku. Přičemž část podnikatelů ale během tří měsíců očekává zlepšení. „Již tak velké obavy spotřebitelů ze zvýšení nezaměstnanosti dále rostly, ruku v ruce s obavami ze zhoršení celkové ekonomické situace,“ informoval ČSÚ.
Indikátor důvěry podnikatelů se proti prosinci snížil o 0,7 bodu na 87,1 bodu, u spotřebitelů klesl o 3,5 bodu na 88,5 bodu. Údaje za prosinec se změnily spolu s tím, jak ČSÚ v lednu čísla pravidelně přepočítává.
Prosincové zlepšení statistici přičítali tomu, že průzkum se uskutečnil v první polovině měsíce, kdy se rozvolňovala opatření proti šíření koronaviru. Předtím indikátor meziměsíčně rostl od května do září, klesal v říjnu a listopadu. V lednu byla důvěra meziročně nadále výrazně níže než před rokem, v době před začátkem epidemie koronaviru v Česku.
Důvěra podnikatelů v průmyslu se v lednu meziměsíčně snížila o 0,3 bodu na 93,2 bodu. Ve stavebnictví indikátor poklesl o 2,4 bodu na 108,5 bodu, v obchodu se snížil o 3,1 bodu na 90,4 bodu.
Ve službách včetně bankovního sektoru byla v lednu důvěra proti prosinci níže o 0,7 bodu na 78,1 bodu. Podle statistiků z pravidelného čtvrtletního šetření v odvětvích služeb vyplynulo, že téměř třetina respondentů uvádí jako bariéru růstu produkce nedostatečnou poptávku, 28 procent respondentů limitují v růstu produkce i jiné faktory související pravděpodobně s preventivními protipandemickými opatřeními.
U spotřebitelů v lednu spolu s obavami ze zvýšení nezaměstnanosti a ze zhoršení celkové ekonomické situace vzrostly také obavy z růstu cen. Ubylo lidí, kteří mají v úmyslu spořit, obavy spotřebitelů z jejich vlastní finanční situace jsou přibližně stejné jako v prosinci.