Městský soud v Praze povolil v rámci insolvenčního řízení reorganizaci zadlužené letecké společnosti ČSA. Reorganizační plán by zhruba do čtyř měsíců měla sestavit mateřská firma Smartwings. Podle zpravodajství České televize to vyplývá z usnesení soudu uveřejněného v insolvenčním rejstříku. Na reorganizaci se při pondělním jednání shodli také věřitelé společnosti.
ČSA jsou v úpadku od března, jejich provoz ale nadále pokračuje. Firma deklarovala plán na reorganizaci s cílem své záchrany.
Insolvenční soud v pondělí uznal pohledávky věřitelů vůči ČSA za více než 821 milionů korun, nejde však zatím o konečnou částku. Aerolinky ve vlastním návrhu na insolvenci uváděly dluhy za 1,8 miliardy korun.
Smartwings by nyní do 120 dnů měly plán sestavit, o povolení k reorganizaci své dceřiné firmy už dříve žádaly. Soud tak jejich žádost a dohodu věřitelů stvrdil. Zároveň pověřil firmu Grant Thornton Appraisal services, aby do dvou měsíců vytvořila znalecký posudek k ocenění majetkové podstaty dlužníka. Roli insolvenčního správce vykonává od března karvinská firma Inskol.
ČSA zasáhly dopady epidemie koronaviru, během krize dopravce musel zrušit velké množství spojů. Kvůli ztrátám už během loňského roku propustil kolem tří set pracovníků. V únoru firma oznámila úřadu práce záměr propustit až všech 430 zaměstnanců. ČSA v této souvislosti upozornily na to, že jde o jeden z kroků v připravované reorganizaci, a záměr tak nemusí znamenat propuštění všech.
Také Smartwings se kvůli koronavirové krizi a rušení letů ocitly v ekonomických problémech. Společnost čerpá úvěr od čtyř bank za dvě miliardy korun. Celkově financování dopravce přesáhne sedm miliard korun, další peníze by měli zajistit čeští akcionáři, podpora leasingových firem a restrukturalizace.
ČSA, které vznikly jako Československé státní aerolinie v roce 1923, v posledních letech několikrát změnily vlastníka. Stát, kterému původně patřily, je nejprve začlenil do Českého aeroholdingu, který potom prodal 44procentní podíl firmě Korean Air a dalších 34 procent českému soukromému dopravci Travel Service. V roce 2018 odkoupil Travel Service (později přejmenovaný na Smartwings) podíl Koreanu i pětinový státní podíl.