Maloobchodní tržby v České republice kromě prodejů aut loni poprvé od roku 2012 meziročně klesly, a to při očištění o sezonní vlivy o 0,9 procenta a bez očištění o 0,6 procenta. Nejvíce pokles postihl prodejny oděvů a obuvi. Podle zpravodajství České televize to vyplývá z údajů, které v pátek zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Za samotný prosinec tržby naopak meziročně vzrostly bez očištění o sezonní vlivy o 3,7 procenta a s očištěním o 1,4 procenta. Ve většině měsíců roku 2020 ale tržby ve srovnání s předchozím rokem klesaly.
Podle údajů ČSÚ v prosinci byl po část měsíce povolen maloobchodní prodej ve všech provozovnách, což se projevilo meziročním zvýšením tržeb o 3,7 procenta. Například prodejny s výrobky pro domácnost je měly meziročně o více než osm procent vyšší. Tržby za prodej prostřednictvím internetu si také v prosinci udržely více než třicetiprocentní růst. Meziměsíčně dokonce v prosinci maloobchod stoupl o více než osm procent.
Za celý rok 2020 se výrazně meziročně snížily třeba tržby obchodů s oblečením a obuví, a to o 29,6 procenta. Prodejny s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci zaznamenaly pokles o 10,9 procenta.
Tržby za potraviny celkově stagnovaly. U nespecializovaných prodejen s převahou potravin však stouply o 0,8 procenta, zatímco u specializovaných obchodů s potravinami o 12,6 procenta klesly. Snížily se také třeba tržby za pohonné hmoty o 7,9 procenta.
Největšího růstu naopak loni dosáhly tržby za zboží prodávané přes internet či zásilkové služby, a to o 28,2 procenta. Ve specializovaných prodejnách s nepotravinářským zbožím lidé utratily více za počítačové a komunikační zařízení o 2,5 procenta, za farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží o 1,5 procenta a za výrobky pro domácnost o 1,2 procenta.
V celém motoristickém odvětví se tržby očištěné o kalendářní vlivy loni meziročně snížily o 15,4 procenta a bez očištění o 15,3 procenta. Tržby za opravy motorových vozidel klesly o 13 procent a za prodej vozidel včetně náhradních dílů o 15,9 procenta.
Za prosinec zaznamenal nejvýraznější růst také prodej zboží přes internet nebo zásilkovou službu, naopak meziročně klesl třeba segment specializovaných prodejen potravin.