Rok 2021 se bohužel podobně jako předchozí rok 2020 nesl ve znamení pandemie a z toho důvodu se hledaly i určité nové formy působení odborů v oblasti vytváření bezpečných pracovních podmínek a flexibilně reagovat na podmínky v jednotlivých odborových svazech. Na základě této nové situace nebylo nutné provádět fyzické kontroly přímo u zaměstnavatele v takovém rozsahu jako v minulosti. Oproti roku 2020 se však alespoň v omezeném rozsahu mohly uskutečňovat vzdělávací aktivity a přímé poskytování metodické pomoci v zaměstnavatelských subjektech.
Více než kdy předtím vystupoval do popředí preventivní prvek působení oborů, aby nedocházelo ke snižování úrovně dosažených standardů ochrany zdraví a bezpečnosti práce zaměstnanců.
Přestože pandemie i v roce 2021 poznamenala významnou měrou trh práce nejen v ekonomické oblasti, v pracovních podmínkách, v ochraně zájmů zaměstnanců, ale ještě více situaci stěžovaly návrhy takové legislativy, která přímo ohrožovaly právě dosažené standardy úrovně BOZP. Nastalo porušování mezinárodních úmluv EU, přímo Směrnice EHS 89/391, která je základním dokumentům zavazujících členské státy splňovat podmínky ochrany zdraví a bezpečnosti práce zaměstnanců. Například návrhy Zákona o BOZP, Zákona o Inspekci práce a mnohé další.
V rámci meziresortního připomínkového řízení byly často až na rozporových řízeních zásadní připomínky odborů akceptovány. Avšak ne vždy v plném rozsahu.
Z toho důvodu odbory flexibilně reagovaly i na zpracování informací, dokumentů, provozních předpisů, např. pro poskytování osobních ochranných pracovních prostředků, zařazování zaměstnanců na práci a jejich zdravotní způsobilost apod. Nová situace přinesla mnohé další výzvy, ke kterým odbory byly nuceni reagovat.
Nejen na národní úrovni ale také na mezinárodní úrovni, především v aktivní spolupráci s Evropskou odborovou konfederací a jejími složkami, a na základě i iniciativy odborů se podařilo přijmout již v roce 2020 závaznou směrnici, která zařadila virus Covid 19 jako rizikový faktor, kterému když jsou zaměstnanci vystaveni v souvislosti s výkonem práce, mají nárok na náhradu škody podle § 293 zákona č. 461/2003 Sb. o sociálním pojištění ve znění pozdějších předpisů tzv. COVID úrazový příplatek. Bohužel podobně jako v roce 2020 se i v roce 2021 zaměstnavatelé bránili přiznat tuto skutečnost zaměstnancům.
Zaměření odborové kontroly nad bezpečností a ochranou zdraví zaměstnanců při práci na Slovensku:
- Víceletý úkol – „Nadále důsledně využívat vybudovaný tripartitní systém při přípravě legislativy. Je zapotřebí významně posílit vyváženost mezi sociálními partnery tak, aby všechny zúčastněné strany byly při jednáních rovnocenné" - je víc než aktuální pro následující období.
- Důsledně kontrolovat, jakým způsobem funguje aplikační praxe při realizaci schválené legislativy. Jde o nový významný fakt, kdy jsou avizované a přijaté legislativní změny, například „Úrazový příplatek COVID 19“, který i když je v platnosti, zatím vyplácaný není. Využít k tomu všechny nástroje sociálního partnerství a spolupráce s institucemi působícími na poli BOZP.
- Reagovat na změny, klimatické změny, jako je otevřený evropský trh, migrující zaměstnanci, s cílem stanovení rovných pravidel pro všechny zaměstnance bez rozdílu národnosti a druhu pracovního vztahu se zaměstnavatelem.
- Pružně reagovat na různé nově vznikající rizika, např. psychosociální rizika, mobbing, násilí na pracovišti, zneužívání pracovní síly, nová rizika nanotechnologie apod.
- Výsledky a závěry uvedené ve „Zprávě o činnosti...“ začlenit, dle aktuálnosti do plánů činnosti jednotlivých odborových svazů. Začlenit oblasti, ve kterých byl zaznamenaný nárůst nedostatků do plánů činnosti jak KOZ SR, tak i jednotlivých odborových svazů.
- Na národní úrovni využívat zastoupení v Poradním výboru BOZP a v pracovních skupinách a komisích při MPSVR SR. Ve spolupráci se sociálními partnery připravovat takové návrhy, které na základě aplikační praxe budou zohledňovat reálné podmínky.
- Podílet se na zvyšovaní právního vědomí zástupců zaměstnanců, odborářů, zaměstnanců a široké veřejnosti vydáváním různých informačních materiálů, publikací s uvedením základných povinností vyplývajících z legislativy.
- Aktivně se zúčastňovat na akcích pořádaných Národním kontaktním místem „EU OSHA“ a Národním inspektorátem práce.
- Důsledně využívat „Dohodu o vzájemné spolupráce“ uzavřené s Národním inspektorátem práce.
- V případě potřeby aktualizovat tyto úkoly o situace, které přináší praxe.